amnasofea85@yahoo.com

shoutout!

dan sejujurnya dari hati merahtua ni

i ain't writing to create a fantasy life frankly speaking. i just throw n spill, sometimes, i lick it, and i like it!

well.
yeah.
i'd rather be hated for what i am than to be loved for what im not.

ciao.
enjoy reading n shoutouting.
u may jerit-jerit kat sini.

amnasofea85@yahoo.com

be good n behave. coz ure human. i.say.thank.you.

Wednesday, August 8, 2012

Aku, Mereka dan Roti


Orang sepadu beras penuh sepuluh kg beratnya. Berpaut-paut. Sesak. Ah tidak tahan megharung orang. Seperti berendam dalam bathup penuh separuh hidung. Asalnya apa yang nak dicari dilupakan. Terjingkit-jingkit mahu keluar. Hidu udara baru kurang jejas ada baik dari bau manusia pelbagai usia dan warna. Sogo, sedemikian sifatnya. Kalau sale, ginilah gamaknya. Nak barang baik, hati mau kental. Badan mau tegap. Tapi tidak aku. Salah waktu menjejak kaki ke sini. Padah betol harini. Apa nak ku naikkan balik ni? Sudah berkira-kira. Penyudah, lrt paling mudah. Dalam kepala dah berbayang beratur panjang belakang orang meliuk lentok kepalanya melihat orang di hadapan. ( dulu kan kene beli tiket nk naik lrt ). Dari Sogo nak ke lrt Bandaraya akan kau tempuh laluan pejalan kaki. Kaki lenguh bukanmain. Selisih bahu menerjah orang. Tepitepi tu aku pandang, bertembung mata dengan makcik bersama anak kecil seusia 2tahun kukira. Aduhh. Menadah tangan, berkuku hitam, redup memandang meminta belas kasihan. Ujian Tuhan barangkali? Untuk aku atau untuk dia? Dua-dua. Serasa payah bernafas. Perlahan aku langkah ke tepi, menyangkung bersama makcik dan anaknya tadi.

Aku : makcik dh makan?
Makcik : senyum. Belum.
Aku : berapa tahun anak makcik?
Makcik : 3tahun.
Aku : oh kecik lagi. Kesian dia. Kurus je.
Makcik : tak menghirau aku ditepi. Kembali menadah tangan meminta simpati.

Orang lalu memandang mati.

Aku : makcik, saya takda duit nak bagi makcik. Saya ada ni je.

Berbungkus-bungkus roti macam-macam aneka aku keluarkan dari beg yg memang takde apa-apa. 
6 bungkus semuanya. Kubeli dari kedai roti di Sogo tadi.

Makcik : memandang sayu.

Aku : adik, makan ni tau. Makan sekarang. Nanti roti sejuk. Tak sedap.
( cuba bergurau menutup rasahati )

Makcik : dik, terima kasih. Muka tak puas hati.

Aku : sama-sama.

Kembali mengharung orang. Sampai dibelakang orang. Mata ku larikan kat makcik tu. Meminta-minta seperti tadi. Aduhai makcik. Padah apa sampai harus kau buat begitu. Ditinggalkan suamikah? Atau diperas ugutkah? Kasihan pada anak kecil itu. Kupandang dia tengah menjamah roti yang ku tinggalkan tadi. Rakus.

Moral of the story. Sampai bila harus begini. Jgn eksploit budak2 boleh tak? Arghhh. Tekanan.
Satulagi, bersyukur. Masih lagi mampu membeli dan hidup masih lagi terisi. Alhamdulillah Alhamdulillah.

Kruk krukk. Perut aku minta isi. Takpelah balik nanti kuiisi. 

0 comments :